Keulen ,Aken en dan naar huis. - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu Keulen ,Aken en dan naar huis. - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

Keulen ,Aken en dan naar huis.

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

04 Juni 2014 | Nederland, Culemborg

Hallo allemaal

De weg naar Keulen toe was niet zo heel lang meer dan zouden we wat tijd hebben in de middag om daar wat rond te kijken. Als maar naar het westen,door het Koningsbos. Uren ldat je bijna niemand ziet . Dan komen we in de voorsteden van Keulen, het wordt alsmaar drukker. Al het verkeer en al die mensen,alle schreewende reclame ,wat was het in het bos toch heerlijk.
Over de Rijn, het klinkt zo bekend. Keulen het Domplein, de Dom.Wat een ongeloofelijk bouwwerk is dat, van binnen en van buiten. Er word aldoor gewerkt aan restauratie.Wat een drukte iop het plein,het lijkt wel een mierenhoop. Over donderend. Ja, Keulen.We vinden een hostel op een paar honderd meter van de Dom en hebben dan nog lekker wat tijd om zonder de karren door de stad te gaan.
Op onze tocht weer een eindpunt van een route en ook weer een begin.
Vanaf hier hadden we geen route boek meer ,even niet leverbaar. We hebben het in Keulen ook nog geprobeert maarnee. Dus gingen we van hier op de kaart richting Aken. Dat maakt het wel lastiger omdat we nu dan ook geen aanwijzingen meer hebben wat betrefd overnachtingen.
We komen nu op wat meer doorgaande wegen terecht want de hele kleine staan niet op de kaart. Af en toe zitten we vanzelf weer op de Jacobsroute . Met overnachten hebben we geluk, het hotel heeft nog net een kamer vrij. Het was hemelvaartsdag en blijkbaar veel mensen er op uit .Die avond hebben we een afspraak met Klaus die we ontmoet hebben op het eerste deel van onze reis. Hij woont in Duren daar komen we morgen doorheen.We hebben een heel leuke avond met elkaar en hij verteld ons over Duren. Dat was een rijke stad met een oude kern ,maar daar is niets meer van over. Duren was in de oorlog voor 95 % plat gebombadeerd.
Klaus heeft ook nog geprobeerd om een route boek voor ons te vinden maar ook hij had geen succes. We gaan maar op de kaart.We hebben de volgende dagr de tent maar weer gebruikt . Vragen of we een nachtje mogen staan en we stonden weer versteld van de gastvriheid. Gebruik van de douche,drinken en uitnodiging voor ontbijt , ons plan om vroeg te vertrekken daar komt niets van ,maar wat een ontmoeting.
Ze vertellen dat het steeds drukker wordt met pelgrims op dit deel ,maar wij hebben ze niet gezien.
We komen op zaterdag in Aken aan ,we hebben de helledag de tekens aan de weg goed kunnen volgen en komen via een mooi pad snel in de oude stad. Ons eind doel de Dom van Aken .Prachtig. Een bezoeker die erg veel belangstelling heeft voor onze karren biedt vervolgens aan er even op te letten als wij een ronde door de Dom maken. Hier moeten we nog maar eens naar terug.Veel te druk hier om te blijven.
WE willen nog een stukje door , naar Nederland is geen tien kilometer meer.Zaterdag avond om zes uur passeren we de grens met Nederland weer, de kerkklokken van Vaals beginnen te luiden als we er bijna zijn. .Wat een verrassing! We willen met Pinksteren thuis zijn, dat wordt nog wat omdat lopend te doen. Het gaat al een week niet heel lekker met mijn voet ,heb last van blaren en ga dan wat anders lopen om de druk te verminderen.We hebben het zondag wat rustiger gedaan en maandag een lange tocht gemaakt , het waren prachtige tochten en we hadden heel goed weer , maar ik kon niet normaal lopen zonder een pijn stiller .
Toen hebben we dinsdag ochtend besloten om naar het station te lopen in Weert en met de trein naar Bodegraven te gaan ,dan nog 5 kilometer naar huis. Halverwege werden we door de kleinkinderen op gewacht.
Ze hebben een feest gemaakt van onze thuis komst, met bloemen, slingers , medailles en cake.
We hebben ruim vijf weken een prachtige, indrukwekkende tocht gemaakt door Duitsland, het is geweldig om onderweg te zijn, maar ook heerlijk om weer thuis te zijn.

Groetjes Harry en José

P.S.Die blaren genezen nu snel!

• 05 Juni 2014 - 06:46

Anton Rijkers:

Leuk dat jullie weer thuis zijn. Jammer dat het laatste stukje door voetproblemen niet meer ging zoals jullie gepland hadden, maar fijn dat jullie weer terug kunnen kijken op een prachtige tocht. Ik ben best wel jaloers op jullie, maar misschien komt mijn tijd ook nog eens. Na de zomer zien we elkaar weer; geniet nog van de zomervakantie en tot september.
    Groeten,
    Anton

• 05 Juni 2014 - 09:21

Arie:

Hoi Jose en Harry.

Hartelijk welkom thuis ik had wel gedacht dat de tocht er bijna op zou zitten zag de slingers, en gisteren een spandoekje met welkom thuis erop , wat gaat het snel allemaal of het gisteren was toen jullie er aan begonnen.
    Ik zou er niet aan moeten zolang iedere dag lopen dat is niks voor mij.
    Hartelijk gefeliciteerd met jullie prestatie en tot op het werk zal ik maar zeggen Harry

Hartelijke Groeten van Nelleke en van mij ...... collega Arie.

• 05 Juni 2014 - 10:29

Corry Arendse:

Welkom thuis en hartelijk dank voor jullie leuke reisverslag!
    Mooie tocht en al weer van die rijke ervaringen!
    We praten er vast nog wel over in september als we weer bij elkaar komen in Voorhout.
    Mooie Pinksterdagen en hartelijke groet,
    Corry

• 05 Juni 2014 - 12:30

Ineke En Wim:

Welkom thuis! Wij gaan dit jaar ook naar Duitsland, maar niet te voet!
    Groetjes,
    Ineke en Wim

• 05 Juni 2014 - 22:30

Elly En Gerben:

Hoi José en Harry, wat weer een prestatie, jullie zijn kanjers!
    Van harte gefeliciteerd dat het weer is gelukt en welkom thuis!!!!
    We hopen jullie snel weer te zien en er één op te nemen.
    Groetjes, Elly en Gerben

• 06 Juni 2014 - 22:17

Teuny:

hallo José en Harry,
    Sorry dat ik wat jullie betreft, vrij weinig heb laten horen.
    Weinig plezierige dingen in mijn omgeving, overigens besef ik nu pas dat ik jullie bij Pieter zag gisteren, wederom was dat voor mij zeer zeer emotioneel.

Overigens geweldig wat jullie wederom gepresteerd bhebben!

Lieve groet,

Teuny

• 09 Juni 2015 - 20:39

Klaus Aus Düren:

Hallo Jose, hallo Harry

schöne liebe Grüsse von mir und Stephan aus Düren.

Bei euch alles ok ?

Ich habe eure Internetseite mir angesehen und will mich gerne noch mal melden.

Am Freitag geht es für mich wieder weiter, von Eisenach nach Marburg.

Ich freue mich schon ganz besonders, leider kann Stephan nicht mit....

Herzliche gute Wünsche an euch beide - meine Pilgerfreunde von 2014.