Burgos en de vlakte - Reisverslag uit Calzadilla de la Cueza, Spanje van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu Burgos en de vlakte - Reisverslag uit Calzadilla de la Cueza, Spanje van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

Burgos en de vlakte

Door: jose

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

16 Juni 2012 | Spanje, Calzadilla de la Cueza

Hallo allemaal

Auberge met internet en nog een uurtje tijd voor we kunnen gaan eten.Kan ik mooi even weer laten weten waar we nu zijn.In Calzadilla de la Cueza een heel klein dorpje op de uitgesterkte vlakten van Spanje.Een kerkje ,wat huizen en 2 auberges voor de pelgrims.Het loopt hier aardig vol zo´n 30 mensen zijn er wel.
Woensdag zijn we in Burgos geweest,na een halve dag wandelen hebben we in de middag daar rond gekeken. Je kunt je daar echt wel meer dan een dag vermaken als je alles wilt bezichtigen . Het is echt een stad met veel historie, heel veel oude gebouwen, die ook prachtig zijn gerestaureed en dan de stad in z´n geheel,de nauwe straten , de pleinen,en dat met stralend weer.Lekker een terrasje pakken en genieten.In de middag was het echter toch wel rustig voor een stad . vonden we.Nu daar kwamen we later nog wel achter,de spanjaarden leven in de avond, toen was het toch druk op straat en op de pleienen waren alle bankjes bezet.We bezochten natuurlijk ook de grote kathedraal van Burgos. Wat een inposant bouwwerk en van binnen zo vol met beelden en schilderijen , wat ons betrefd te vol, te veel. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. We hebben op onze reis al zoveel kerken gezien, in Frankrijk gingen de etappes altijd van kerk naar kerk. Dat is nu niet zo. Nu gaan ze van auberge naar auberge (pelgrimshuis).Veel kerken zijn ook dicht.Op vallend is wel dat er in Frankrijk veel meer glas in lood was en hier zijn heel veel kerken met altaarstukken van houtsnijwerk met bladgoud of wat er op lijkt.Wat ons betrefd was een van de mooiste kerken het kleine kerkje waar niets was alleen een altaar en een paar bankjes met daarop allemaal briefjes en stenen van de pelgrims.
De ontmoetingen van de laatste dagen zijn geweldig vooral in de kleine auberges.Donderdagavond hebben we overnacht in de auberge van San Anton.Een kleine auberge gebouwd in de ruine van een heel oud klooster.
We waren er met zes pelgrims ,vijf nationaliteiten en de beheerder was een spanjaard.De gesprekken werden aldoor vertaald van het een in het ander. Spaans , engels ,frans, duits en nederlands, maar de muziek en zang ging gewoon door elkaar.We zaten in een nis van de oude kerk, heerlijk warm in de zon en er waren vier mensen die gitaar konden spelen en dat was echt leuk en gezellig,dan gezamelijk eten en s.avonds nog weer lekker buiten zitten met gitaar muziek en een kopje thee met ,nu gewoon wat we met elkaar nog hebben .
een geweldige avond. s nachts naar de sterren gekeken een machtige belevenis door het open dak van een heel oude kerk.Gisteren waren we in Plobacion de campos in een wat grotere auberge,met de mogelijkheid om in het hotel te gaan eten, maar een aantal jongeren wilden liever zelf wat maken, of we ook mee wilden eten. Okee dat is ook goed.Samen boodschappen doen in de Bar/winkeltje
kijken wat er is en wat je er van kan maken. Dennis heeft als hobby koken dus hij nam de leiding en had Carlos en Aaron als assisten.Wij mochten de keuken niet in , dat kon ook niet als er 3 man aan het werk was.We hebben zo lekker gegeten en dat voor 3 euro per persoon inclusief wijn en het belangrijkste het was reuze gezellig.
De 3 dames deden de afwas en wat deed Harry?Waslijn maken zodat alles niet van de lijn waait en voeten masseren van hen die bijna niet meer kunnen lopen en hij had de taak de wijn voorproeven en de flessen ontkurken.
Geen slechte verdeling toch.
s,avonds de fles nog maar even leeg gemaakt met elkaar en toen kwam het met de jongeren nog tot een heel leuk gesprek over waarom ze het nu deden ,dat lopen van de Camino. Dennis deed het mede als deel van zijn opleiding als fotograaf. Hij maakte foto,s van pelgrims en vroeg dan ook naar hun motivatie en zo begon dat . Het is erg leuk om jongeren van over al over de wereld op deze manier te leren kennen. We hebben er van genoten.
Vandaag een route echt over de vlakte. uit gestrekte koren velden zover als je kijken kunt . En de weg als maar recht door, zover als je kijken kunt. 17 kilometer niets ,alleen vlakte en tegen wind.Wel een uitdaging. Super knap van allen die het helemaal allen lopen.
Lieve mensen tot zover ons verhaal deze keer .Wij gaan lekker eten .Allemaal een prettige zondag en tot een volgende keer .
Groetjes Harry en Jose

• 16 Juni 2012 - 18:03

Jan En Gerda:

Schitterende verhalen. Hier doe je het voor. Geniet met volle teugen.

Bon Camino

Jan en Gerda

• 16 Juni 2012 - 18:45

Kees En Renske:

Het loopt lekker soepel in Spanje komt dat door de spaanse wijn ?
    We denken dat jullie bijna de helft van het spaanse land te pakken hebben.
    loop maar rustig door.

Groetjes K&R

• 16 Juni 2012 - 20:21

Aad En Mirjam:

Weten jullie dat er in Bodegraven ook een prachtige kerk staat? Zonder gekheid-jullie genieten wel he.Het weer hier is ook nog niet alles al gaat de temperatuur wel iets omhoog.Zien jullie nog iets van de voetbal? Wij denken geen minuut!!!!Blijf gezond dan betalen wij de doktersrekening. Liefs Aad en Mirjam

• 16 Juni 2012 - 20:48

Leo En Miriam:

Wat een geweldig verslag, en jullie voeten doen het nog steeds, super hoor. De reis kan nu al niet meer stuk.
    Wat een mensen, wat een ervaringen
    Blijven genieten want eens.... ben je bij de eindstreep
    Liefs leo en Miriam

• 17 Juni 2012 - 07:05

Anton Rijkers:

Wat eenprachtig verslag van het verblijf in St.Anton. Het blijft een prachtig stuk Spanje. Ook jullie verslag van de stad Burgos bracht heel goede herinneringen bij me boven. Het gezamenlijke van het verblijf in een auberge is leuk om te lezen. Ga zo door en geniet met volle teugen.

• 17 Juni 2012 - 11:05

Lizettevanzoest:

De verhalen worden steeds langer en je beleven heel erg veel.
    Lijkt mij heel bijzonder voor jullie om dit te ervaren.
    Blijf genieten en houd vol.
    Groetjes Aad en Lizette

• 17 Juni 2012 - 12:48

Hans En Anneke:

Jullie genieten van de reis, en wij genieten ervan om jullie verslag te lezen.
    Nog een hele goede reis en een fijne tijd.
    Vandaag vaderdag zijn Erik en Anne en Koen en Nienke geweest. Is altijd weer een feest om ze te zien.
    Groeten
    Anneke en Hans

• 17 Juni 2012 - 15:28

Alfons Kroese:

Jullie krijgen steeds meer moed, dadelijk wil je niet meer terug.
    Inspirerend verslag. Harrry heeft het goed bekeken, een echte spaanse "hidalgo", de ridder die de ander nabij is . Ik herken het verschil tussen Frankrijk en Spanje. Geniet van de spaanse zon, maar met mate, wij van het Oranje-verdriet, maar misschien vanavond? Alfons

• 18 Juni 2012 - 07:37

Arie:

Hoi Jose en Harry.

Wat een verhaal en wat een belevenissen als wij zo alles lezen is het allemaal zo prachtig en mooi dat ik bijna zou zeggen overweeg om de terug reis ook maar te lopen dan komen jullie weer langzaam op huis aan en kunnen jullie ook langzaam afkicken,ik weet niet hoe lang jullie nog moeten lopen,maar het zal toch weer wennen zijn als je hier weer in de omtrek je dagelijkse beslommering hebt lijkt mij maar dat gaat wel lukken daar twijfel ik geen moment aan.
    Jose en Harry wij wensen jullie nog veel meer mooie belevenissen en goede wandeling.

Hartelijke Groeten van Nelleke en je collega................Arie.

P.S. Vandaag een rit naar s'Gravenzande ook een hele reis, ha ha ha ha

• 18 Juni 2012 - 08:20

Marjan En Dick:

waarneer komt je boek uit!
    Het is erg leuk om al de verhalen te lezen steeds een stukje verder op jullie reis

• 18 Juni 2012 - 20:03

Bertha.:

Ja, het blijft geweldig om jullie verslagen te lezen. En fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben, en genieten. Groetjes van Gijs en mij.

• 19 Juni 2012 - 16:30

Teuny:

Wat heerlijk, al die mensen te ontmoeten. Als ik goed heb gekeken is het nog 300 km. Jullie zullen het nog wel eens erg kunnen gaan missen.
    Heel veel wandelplezier en blijf er heerlijk van genieten.