De O Cebreiro over - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu De O Cebreiro over - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

De O Cebreiro over

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

25 Juni 2012 | Spanje, Tríacastela

Hallo Allemaal

Na een heel mooie etappe is er ook altijd wel weer een mindere, Zaterdag veel over asfalt wegen en door een grote stad en toen dan toch door de wijngaarden, daar was het wel weer erg mooi. We hebben in deze streek sinds Leon heel vaak ooievaars op de kerktorens gezien. Soms wel vier nesten op een kerktoren.Zaterdag stond er naast een kerkje een betonnen lantaarnpaal met daar op een groot ooievaarsnest en aan de onderkant van dat nest hadden kleine vogels een nest gebouwd.In deze streek zijn veel kersen bomen langs de weg ,maar je kunt ze niet plukken want ze zitten te hoog( of ik ben te klein).Wel kun je ze overal langs de weg ook kopen voor weinig geld. Wel vreemd dat de vogels ze er niet af hebben voor dat ze helemaal rijp zijn. Dat is bij ons altijd het geval.
Aan het eind van de middag hebben we in Villafranka pech dat we niet meer in de auberge kunnen die we gedacht hadden.Dan nog maar een stukje door, terug dat is ook geen optie, was wel korter geweest,maar het weer is lekker dus wij maar door.
Komen we op het volgende adres 9 km verder ontmoeten we mensen die we de eerste dagen in spanje ook ontmoet hebben. Zij kunnen niet geloven dat wij alles gelopen hebben ,zij hebben van Burgos naar Leon de bus genomen.
Het is altijd weer leuk dat weerzien.
Gaan we die avond eten in een klein restaurantje , worden we aangesproken in het nederlands. De eigenaar is spanjaard maar opgegroeid in Rotterdam en heeft nu 4 jaar dit restaurant samen met zijn partner die uit Alphen a/d Rijn komt.
Dat is dan wel heel gezellig en we hebben lekker gegeten.Hij sprak wel 5 talen en ging zo gemakkelijk van de een naar de ander.Hij zei in Spanje krimt alles behalve de Camino.
Het was een goede keus geweest hier een restaurant te starten.We maken het niet te laat want zondag willen we wel iets vroeger starten want we hebben de O Cebreiro voor de boeg.
Ik weet niet wat ervan te verwachten, staat als een van de zwaarste etappes te boek.Bijna elke auberge hier biedt bagage vervoer aan.Wat doen wij met onze karretjes?
Voor Harry is dat geen vraag ,meenemen natuurlijk.We zijn tot hier gekomen deze berg zal ook wel gaan.Dus goed op tijd op pad want het wordt ook nog warm.De hele ochtend berg opwaarts,eerst over asfalt en dan over het keienpad.
Intensief, maar wel te doen.Af en toe gewoon even stil staan , kun je om je heen kijken, want daar heb je tijdens het lopen geen tijd voor ,let op de keien!!! Het uitzicht is geweldig!!!al die inspanning wel waard.We denken om 2 uur in O Cebreiro te zijn dat halen we niet omdat we er even lekker bij gaan zitten eten en van het uitzicht genieten.O Cebreiro is een toeristies
dorp met typische woningen. Rond gebouwd van natuursteen en met een dak van stroo, vroeger met alleen een deur, tegenwoordig ook met ramen er in.Dit is dus echt Galicie.
Het is er erg druk, ook met dagjesmensen uit spanje.Als eind punt van een eteppe is het ook in de auberges erg vol, wij gaan dus liever een eindje door.
We komen tot in Alto de Poio dat was nog weer even omhoog en toen berg af.
We spreken daar op een terras 3 nederlandse fietsers en altijd is het gesprek eerst weer onze karretjes en hoe dat gaat en hoelang we al onderweg zijn.Zij gaan door naar een camping,met de fiets de berg af ben je er zo.Wij blijven maar waar we dan zijn. Letten niet zo goed op en als we in het gedeelte van de auberge komen valt het me wel tegen, maar vooruit morgen zijn we weer weg.Maar wat we die dag niet goed gedronken hebben of verkeerd bijgevuld onderweg weten we niet ,maar ik was s¨nachts de hele tijd in de weer met naar het toilet lopen.Dan is het echt niet prettig.
De volgende ochtend toch maar op pad in ieder geval naar een betere plek.We hebben 3 km gelopen en daar een kamer gevraagd, met douche en toilet . Wat voel je je dan de koning te rijk, even een plekje voor jezelf.Harry had nog nergens last van, dus de was was voor hem. Tot in de namiddag toen ik op ging knappen kreeg Harry het te pakken, samen uit samen thuis.Altijd nog beter dan tegelijk ziek.Met wat medicijnen ging het van ochtend wel, maar rustig aan.Maken we ook nog een flinke vergissing, hoe is dat mogelijk een blind paard kan hier het spoor volgen ,met die grote gele pijlen. We hebben alleen in de ochtend gewandeld en toen het warm ging worden (34 graden) waren wij al weer lekker binnen. Lekker rustig gehouden vandaag en even bijtanken dan hopen we morgen weer fit op pad te kunnen.
Op het bord bij het restaurant staat 130 km tot Santiago.

Groetjes en veel liefs Harry en Jose

• 26 Juni 2012 - 19:53

Guido Schrama:

Hallo Harry en Jose,
    Wij zijn het echtpaar uit Gemert in Brabant wat jullie hebben ontmoet op camping de de la Bastide in St. Foy la Grande in de buurt van Bergerac. Wij vonden het erg leuk om jullie verhaal te horen op de camping en waren verbaasd dat jullie daar na een dag wandelen nog energie voor hadden.We volgen jullie reisverslag met veel belangstelling en wensen jullie nog een prettige 130 km toe.

• 26 Juni 2012 - 19:54

Wim En Ineke:

Steeds leuk jullie verslagjes te lezen! Nog maar 130 kilometer, sterkte met de laatste loodjes.
    Groetjes,
    Wim en Ineke

• 26 Juni 2012 - 19:59

Kees En Renske:

Zo dat is weer een bijzonder verhaal,en dan te lezen nog 130 km dat begint echt lekker op te schieten. het is hier ook mooi weer en het wordt nog warmer dus wij genieten hier ook wel. We hopen niet dat de laatste lootjes het zwaarse zijn.
    GR K&R

• 26 Juni 2012 - 20:55

Wim En Corrie:

Wat gaan jullie geweldig.Wij hebben de vakantie erop zitten. Wel gefietst,droog weer,lekker eten en drinken en veel gelachen.
    Harry en Joze we kijken uit naar de live verhalen, die zijn vast nog mooier als de verhalen op de site.
    groet van ons

• 26 Juni 2012 - 21:00

Carla Vermeend:

Hoi Harry en Jose,
    Leuk om jullie nog te volgen. Kees (uit Woerden) zit denk ik vlak achter jullie. Hij heeft vandaag ook de zware etappe gelopen en last van zijn darmen. Zit in de lucht denk ik.
    Veel succes met de laatste kilometers.

Groet,
    Carla

• 26 Juni 2012 - 21:06

Trudy:

Wat schrijf je toch leuk José, je ziet het voor je. Fijn dat jullie weer zijn opgeknapt en maar kort heeft geduurd.Het wordt nu wel heel spannend met (nog maar) 130 km voor de boeg. 't Allerbeste taaie rakkers.
    Liefs Ton en Trudy

• 26 Juni 2012 - 21:12

Aad En Mirjam :

Lekker dan om even helemaal leeg te lopen! Hier in Nederland moet je voor zo'n kuur betalen dat noemen ze dan ontgiften!!!!Morgen gaan we roeien naar Noorwegen. Heel veel succes de laatste kilometers en goed zoeken naar je laatste envelop!! Veel liefs van Aad en Mirjam

• 27 Juni 2012 - 02:12

Anton Rijkers:

Hou vol! Je bent binnen een week in Santiago.

• 27 Juni 2012 - 17:48

Bertha.:

Nu dat moest er toch een keer van komen, je weet wel, denk aan Dubay.
    succes met die laatste k.m. en het blijft een geweldige prestatie.
    Gijs en Bertha.

• 28 Juni 2012 - 21:15

Gerben En El:

Prachtig jullie verslag weer te lezen, vlgs. mij "ruiken" jullie de stal al.
    Hopelijk geen lijfelijke ellende meer.
    Veel wandelplezier nog en groeten,
    Gerben en El

• 29 Juni 2012 - 12:20

Anneke:

Ha Harry en José,wat fijn dat jullie zo opschieten ,jullie zullen straks wel in een gat vallen als je klaar bent,wat een mooie verhalen weer ,en zoveel beleefd,fijn dat José zich weer voelt.akelig als je je ziek voelt,geniet van de laatste stuk ,het zal wel drukker worden.
    geniet ervan Anneke

• 29 Juni 2012 - 13:25

Anja Stolwijk:

Hoi Harry en Jose

Ik volg jullie verslagen met heel veel plezier en vind het erg knap van jullie dat jullie al zo ver zijn.
    Heel veel succes met de laatste etappe.

Groetjes Anja Stolwijk

• 29 Juni 2012 - 15:35

Teuny:

Hallo Harry &Jose, Het wordt nu wel echt heel spannend. Het lijkt me erg emotioneel om over een aantal dagen Santiago binnen te lopen, na al die maanden van onderweg zijn. Ik hoop dat we via gps mee kunnen genieten.
    Geweldig wat jullie gepresteerd hebben. Nog heel goeie wandeldagen en geniet er dubbel van!

• 29 Juni 2012 - 17:08

Kees En Renske:

Hoi Jose en Harry,
    Fantasties zo als jullie gaan het schiet nu echt lekker op,veel plezier de laatste etappes.Wij gaan morgen kijken of we Aad en Mirjam voorbij kunnen roeien.
    We nemen 1 julie een extra borreltje op jullie prestatie.
    Gr K&R

• 29 Juni 2012 - 19:32

Alfons Kroese:

Ja, ook dat hoort bij een wereldreis om even ziek te zijn, maar dat valt soms niet mee.Maar jullie schieten lekker op, en je lopen waarschijnlijk gewoon terug.Want met zo,n vaart en zoveel ervaring moet het een fluitje van een cent zijn.
    Vanuit Belo Horizonte in Brasilie volg ik jullie op dit moment, een ander wereldddeel, maar met e-mail is er geen afstand, Alfons Kroese

• 30 Juni 2012 - 07:54

Teuny:

Jullie ruiken zeker de stal, pffffff wat gaan jullie snel.
    Heel fijne dag!

• 30 Juni 2012 - 18:38

Mario:

Volgens mij zijn jullie vandaag neergestreken bij Hotel Restaurant O Pino. Nog maar 21 kilometer te gaan en ja, de streefdatum 1 juli komt in zicht! Knap hoor. Ik kan niet wachten om de fantastisceh ervaringen te horen. Heel veel succes morgen met de laatste etappe. Ik hoop dat het niet te warm is. Groetjes Mario, Rinie & Kids.