Tussen de wijnvelden - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu Tussen de wijnvelden - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

Tussen de wijnvelden

Door: jose

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

10 Juni 2012 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Halo Allemaal

Wij zijn nu al een week in spanje . Na zondag was het weer veel beter. Heerlijke zonnig en soms warm maar niet echt te heet om te wandelen.Iedereen start heel vroeg in de ochtend, soms als het nog donker is . Dat ritme hebben wij nog niet
te pakken. Vaak zijn we bij de laatsten weg of doen echt de deur dicht.We hebben al zoveel mensen ontmoet en telkens als je elkaar weer ziet is dat erg leuk. Met sommigen loop je een eindje op met anderen heb je meer contact. Ook zeer afhankelijk of je met elkaar kunt spreken.
We hadden toen we in Frankrijk waren niet kunnen denken hoe anders het hier zou zijn.Met zovelen op pad en met zovelen in de pelgrims huizen.We zijn nu in Santo Domingo in een huis waar er wel 200 in kunnen.Donderdag was het pelgrims huis in Villamayor de Morjardin echt te klein. Er was nog een slaapplaats toen wij kwamen , dat werd het dus niet .We mochten onder het afdak slapen als we dat wilden.Eerst nog even rond gekeken ,maar het werd toch het afdak. Het weer was goed dus geen probleem ,we hebben toch alle kampeer spullen bij ons.Uiteindelijk hebben we met 13 personen onder het afdak geslapen. Geen last van gesnurk zo als een paar dagen er voor en genoeg frisse lucht.We mochten gebruik maken van de douche en het toilet in het pelgrimshuis en de volgende ochtend konden we er ook ontbijten, prima toch.
De route is nu niet erg zwaar het is vrij vlak , We lopen tussen de wijngaarden van Rioja en tussen de korenvelden.
Fantastische vergezichten. Leuke spaanse dorpjes en steden. We doen onze boodschappen in heel kleine winkeltjes die zelfs op zondag open zijn.Koken doen we nu niet zoveel zelf het pelgrims menu is zeer goed betaalbaar en dan heb je er een fles wijn bij. Met mijn voeten gaat het nu beter kon vandaag goed lopen, hoop dus dat het ergste achter de rug is. Een paar dagen was het niet echt prettig.In dit pelgrims huis was vanmiddag een hulppost voor voetklachten, de rij wachtenden was flink lang. Ik hoefde er gelukkig niet naar toe.
Het huis waar we nu verblijven is nog heel nieuw, het ziet er goed uit, prima douches en keuken en verblijfs ruimte , alleen de slaapkamers zijn er krap, 12 bedden op een kamer en iedereen heeft een grote rugzak bijzich dus is het heel vol.Nu maar weer hopen dat het geen snurkorkest wordt vannacht. Iedereen heeft zijn nacht rust wel nodig.
De streek leeft gewoon van de Caminogangers.Gisteren kwamen we in Logrono en aan het begin van de stad stond een mevrouw in de deur opening of wij ook een stempel wilden ( bewijs dat we er geweest zijn) Dat wilden we wel , in de kerken tref je ook niet altijd iemand die wil stempelen. Zij wel , we kregen er ook nog koffie met toast bij . Het werd een hele toeloop in haar huisje , ze vond het geweldig, kleine bijdrage in het mandje en iedereen blij.
Lieve volgers het is tijd om te stoppen over een 20 minuten gaat het licht uit en de computer heeft er nog 4.
Hartelijke groeten Harry en Jose

• 10 Juni 2012 - 20:09

Lizette Van Zoest:

Hallo kanjers, weer een leuk verslag van jullie bijzondere reis.
    En heerlijk dat het mooi weer is en dat jullie genieten van de kleine dorpjes en de mensen daar.
    Welterusten zo en ik hoop voor jullie zònder gesnurk, want dat is irritant en je kan iemand niet spontaan een duwtje geven!!.
    Tot mails weer. groetjes Aad en Lizette

• 10 Juni 2012 - 20:15

Teuny:

Ik smul steeds weer van jullie prachtige verhalen, wat een geweldige onderneming. Hier kunnen jullie natuurlijk je verdere leven lang op teren! Alhoewel die drukte, vooral in de slaapkamers, me niet helemaal geweldig lijkt, maar alles went.....
    Vandaag hebben we hier eindelijk een dag met behoorlijk weer gehad, zelfs de zon heeft zich uitgebreid laten zien.
    Hartelijke groet................

• 10 Juni 2012 - 20:53

Anton Rijkers:

Fijn dat het al wat beter gaat met je voeten. Die heb je echt nodig bij jullie tocht. Het is leuk om tussen de regels van jullie verslag te lezen dat de Camino verbroedert. Als je niet in de herberg kunt slapen, dan maar onder het afdak. Je bent tenslotte niet de enige die onderweg is. Geniet verder met volle teugen; ik kijk al weer uit naar jullie volgende verslag.

• 10 Juni 2012 - 21:00

Ria En Jan , Wijhe:

Het schiet lekker op.
    Leuke verslagen ook.
    Succes met het vervolg.

• 11 Juni 2012 - 07:28

Alfons Kroese:

Globetrotters.
    Heb wel eens gehoord dat er in Bethlehem ook gen plaats was in de herberg. Maar jullie treffen het nog steeds. Chapeau voor de moed, het uithoudingsvermogen en de pijn. Maar ook voor de frisse lucht, het sprekende landschap en de vele, vele medepelgrims, Europa is echt op pad.
    De eindstreep is voor jullie( helaas?) in zicht. Alfons

• 11 Juni 2012 - 08:11

Anneke:

Best Harry en José,fijn van jullie te horen,en dat het met de voeten weer zo goed gaat dat je geen verzorging nodig hebt,alweer een week in Spanja ,sjonge jullie gaan wel door zeg!!!goede reis verder tot mails.groeten Anneke

• 11 Juni 2012 - 08:39

Marijke Kegge:

Super joh dat het goed gaat.
    Mooi je voeten onder controle.Prettig dat het wat vlakker lopen is.We zijn wel jaloers op dat mooie weer.
    Zaterdag Kano wedstrijden gehad met windkracht 7 nou en dan maar bijven zitten 5 km lang. Maar ik heb het over leeft en ben nog derde geworden ook.
    Als je last heb van snurken dan hard zeggen je snurkt dat helpt wel bij Gerard tenminste wel. Gewoon uit proberen.Groeten Marijke

• 11 Juni 2012 - 15:53

Aad En Mirjam:

Nog even doorstappen en jullie zijn er! Alles uit de kast dus!!!! Succes. Wandelgroeten van Aad en Mirjam

• 12 Juni 2012 - 07:10

Coby En Simon:

Hoi doorzetters,

We genieten elke keer weer van jullie reisverslag, wat maken jullie veel bizonderheden mee, een hele aparte leefwijze. Hebben Tanuj hierover niet veel gehoord, hoewel ze ook een gedeelte gewandeld heeft.
    Een kennis van ons vertrekt volgende week richting spanje om enkele weken te werken in een pelgrimshuis. Veelwandelplezier en tot horens

• 12 Juni 2012 - 11:16

Wim En Ineke:

Hallo José en Harry,
    Leuk om steeds te lezen wat jullie nu weer meegemaakt hebben. Ruim 2/3 zit er nu dus op. Nu dus de laatste loodjes..... Wij zijn weer in Nederland en genieten van het 'prachtige' weer.
    Groetjes van
    Wim en Ineke

• 13 Juni 2012 - 19:54

Bertha En Gijs.:

ja, het blijft geweldig om jullie te volgen. En van Mirjam gehoord, dat jullie er nog een paar k. m. aan toe voegen. Geniet er van liefs van ons.

• 13 Juni 2012 - 20:14

Teuny:

Ben benieuwd of jullie ook het W-K volgen. Voor de Golden Boys van Oranje...ist jetzt alles vorbei heute abend.
    Duitsland staat met 2-0 voor en naar mijn idee wordt het wel 3-0.

Heel goeie dagen en hartelijke groet.

• 14 Juni 2012 - 15:45

Tonny En Piet:

Hoi kanjers,
    Er past maar een woord voor jullie prestatie "grandioos". Nu nog de laatste loodjes. Wij gaan zaterdag aan onze "grote" vakantie beginnen en zullen tot ca. half augustus onderweg zijn. Wij hebben geen mogelijkheid meer om jullie verder via de computer te volgen. Daarom wensen wij jullie ook namens de gehele ontspanningsploeg(massage) een fantastische eindsprint toe. Chapeau en PROOST !!! als jullie er zijn.

• 14 Juni 2012 - 16:13

Kees En Renske:

Het gaat wel goed met jullie, beter als het nederlands elftal want dat komt zondag al naar huis zonder het karwei af te maken,maar jullie gaan rustig door en dan kom je waar je wezen wil.
    Hele mooie fotoos en een prachtig verhaal.

Gr. K&R