Weer een week verder - Reisverslag uit Bourriot-Bergonce, Frankrijk van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu Weer een week verder - Reisverslag uit Bourriot-Bergonce, Frankrijk van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

Weer een week verder

Door: Harry en jose

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

26 Mei 2012 | Frankrijk, Bourriot-Bergonce

Hallo Allemaal

Een innerverende week kunnen we wel zeggen.Er is zo veel gebeurd dqt ik het dagboek er bij moet halen om het allemaal nog op een rijtje te krijgen.Van uit Periqueuxging het richting St Astier.Daar zijn we niet aangekomen omdat we niet langer langs een drukke weg wilden lopen.Tijdens die omweg of zeg liever de nieuwe route kwamen we Evelien en Annemarie tegen. Zij waren op zoek naar het chateau waar ze geboekt hadden en na een belletje of er nog plaats was zijn we met hen terug gegaan want we waren er net voorbij gelopen.Het werd een heel leuke avond. Albert een duitser kwam er ook nog bij. De beheerder reed even vor ons naar het dorp om boodschappen te halen, dan konden we zelf eten koken.Het ging heel veel regenen en onweren wat waren we blij dat we niet op de camping zaten.Het was allemaal nog niet af maar het was een prima plek om te overnachten.
Met de taal washet een mengelmoes,duits engels en frans,het eten goed gelukt . Kon niet missen dacht Albert met 3 koks in de keuken.
De volgende dag naar Mussidan, daar zijn we bijna verzopen aan gekomen.
Door en door nat kwamen we om 4 uur aan bij het pelgrimshuis,met de vraag of er wel plaats zou zijn.
Om half vijf ging het open,van dat wachten werden we ook nog koud.Wat heerlijk als je dan toch een plekje krijgt en die natte boel kunt verruilen voor een droog stel kleren.
We zaten daar met een Frans echtpaar en met hen konden we eigenlijk niet praten. Een paar woorden genoeg om te begrijpen dat er geen restaurant of iets open was. Uiteindelijk vonden we een pizzazaak en kregen we de maag ook nog gevuld;De volgende morgen gingen we eerst even bij de buren op bezoek. Dat was een tandarts ,die hadden we nog even weer nodig, je zult maar pech hebben.
S avonds konden we het gebit weer op halen ,dus de dag daar doorgebracht.We konden niet in het huis blijven want daar kwamen andere pelgrims; Even pauze eerst eten.
Dus opzoek naar een hotel was de boodschap, keurig vertaald op een brief van het gemeentehuis; We mochten in het huis blijven tot half vijf dan kwamen de andere pelgrims.
Al wat eerder gingen we toen naar het hotel om vier uur gingen we nog maar eens een ommetje maken.Een poosje lezen is leuk maar dan wil je toch wel weer naar buiten.
En dan heb je van die dingen die je niet kunt geloven maar die je soms gebeuren.We zijn nog geen 25 meter van ons hotel of we zien een bekende uit nederland.Wim en Ineke zijn in hun vakantie aan het spoorzoeken en dan ontmoet je elkaar zo ver van huis.We hebben dan nog een heel gezellige avond met zijn vieren.De tandarts heeft haar werk goed gedaan dus we kunnen morgen weer verder.
De volgende dag zien we Kees en Albert weer ergens tussen de wijnvelden.Albert gaat in zijn eigen tempo. Kees loopt met ons mee.
Die avond komen we weer in een pelgrimshuis het is er overvol 11 personen en we kunnen blijven omdat we een tent bij ons hebben.
Er wordt voor ons gekookt en de nederlanders worden verzocht om buiten te eten, geen probleem het weer is uitstekend. Uiteindelijk zit bijna iedereen buiten omdat het binnen veel te vol en warm is.
Het gesprek gaat weer in 4 talen door elkaar,maar het is wel gezellig.
De volgende ochtend eten in 2 ploegen. De vroege vogels maar eerst , hebben we even de tijd om op te ruimen.We vertrekken om 9.15 dat was niet vroeg voor de 30 km die we wilden gaan , maar het werd nog gekker, het werden er 38 km en we kwamen pas om half acht aan. Het weer was heel mooi, warm eigenlijk en ook de avond was nog mooi om te wandelen.Onderkomen op een chateau met bezichtiging, maar we kwamen toch wel van een kouwe kermis thuis.Uiteindelijk kwam die bezichtiging neer op ,deur open ,kijk dit is het en hier heb ik nog een oude auto van mijn opa.Het adres was voor ons geregeld , dat doen we niet meer, we zoeken het zelf wel weer uit.
Gisteren nog een heerlijk warme dag,wat minder kilometers en heerlijk simpel ons eigen potje koken op een parkeer plaats voor campers. Van onze route gegaan omdat we aldoor asfalt hadden en kwamen toen op de oude spoorbaan. Dat loopt simpel, als maar recht door, maar het was er wel heerlijk schaduw rijk.Vandaag verder over de spoorbaan
Totaal bijna 30km. Het parcour is dan heerlijk vlak dus we gaan al behoorlijk naar het zuiden.
Vanavond in een cambre d hotel terecht gekomen. Was eerst niet helemaal de bedoeling maar op de vraag of we de tent ergens mochten neer zetten was het antwoord steeds dat de camping nog 12km verder was.
Dit adres zit langs de route toch maar even kijken, ziet er heel goed uit ,met eten erbij en een zwembad, wat kun je je nog meer wensen?Goed gezelschap, ( Kees is nog steed van de partij en vanavond kwam Albert ook nog) en dat het eten lekker is, nu dat was zeker het geval.
Mocht ook nog de computer gebruiken zodat jullie allemaal ook weer op de hoogte zijn.
Morgen gaat het richting Roquefort en verder zien we het dan nog wel.
Hartelijke groeten van Harry en Jose

• 26 Mei 2012 - 19:49

Anton Rijkers:

Eet smakelijk en tot later. Ben wel voorzichtig met je tanden.

• 26 Mei 2012 - 19:54

Aad En Mirjam:

Jullie maken wel wat mee zeg! Hier is het prachtig weer. Geen drupje regen! We komen net van de fiets 2200 uur zonder jasje. We wensen jullie devote pinksterdagen met mooi weer Liefs Aad en Mirjam

• 26 Mei 2012 - 20:55

Teuny:

Bij de eerste de beste gelegenheid, toch maar even
    een 2 component lijm kopen. Het is hier waanzinnig mooi weer, met hmmmm zwoele avonden. Heel merkwaardig....dat je alles open moet zetten voor een beetje koelte!

• 26 Mei 2012 - 22:37

Teuny:

Als jullie morgen 27-05 in de gelegenheid zijn, om onderdak met schotel te vinden . Om 23.00 uur op Ned. 2 komt een programma over Santiago de comp. pelgrims. Ik zal het in ieder voor jullie geval opnemen.
    Heel fijne pinksterdagen en toy,toy,toy.

• 27 Mei 2012 - 06:53

Esther En Lies Jan:

Geweldig weer iets van jullie te horen.
    Volgen jullie dagelijks op de laptop.
    In mijn ogen lopen jullie te snel.Wij vertrekken volgende week naar frankrijk, had een stukje om willen rijden maar we halen jullie nooit meer in.
    Vandaag gaan we boulen met onze vrienden uit Parijs en Solingen.
    Zet hem op verder.Gr.Esther en Lies Jan

• 27 Mei 2012 - 09:22

Arie:

Hoi Jose en Harry.

Wat een verhaal dat jullie buiten het lopen en het eten koken om nog zoveel tijd over hebben om ons allen zo'n verhaal te sturen.
    Jullie mogen wel wat sneller kunnen typen dan ik,ik heb mijn pink gebroken dus moet het nu met negen vingers doen,en steeds op letten dat een andere vinger het werk van die pink over neemt en geen fouten maakt.
    Gisteren [zaterdag] hadden we nog een draag partij met paarden erbij dat was nog eens wat anders wel een beetje vreemd want je weet nooit wat die paarden soms in der hoofd halen.
    Rest mij nog om een dank je
    wel te zeggen voor de kaart erg leuk om ook op die manier een bericht van jullie te mogen ontvangen.
    Wij wensen jullie een goede voortzetting van de tocht.

Hartelijke Groeten van NELLEKE en van mij je collega ..............ARIE.

• 27 Mei 2012 - 13:38

Agnes En Leo:

terwijl jullie wandelen in de regen??? hebben wij een zonovergoten pinksteren. Met zulke lange dagmarsen vrezen wij dat er niet veel harry en jose overblijft. Op naar Spanje! Groeten

• 27 Mei 2012 - 14:37

Alfons Kroese:

Dag harrie en josé,

heerlijk pinksterweer, jullie weten wat het is in weer en wind je te bewegen, om nooit te vergeten.
    "Zet je tanden er maar in".
    bon voyage, Alfons

• 27 Mei 2012 - 20:27

Hans En Anneke:

Wij hebben jullie vandaag even gevolgd bij Anne en Erik. Koen en Nienke waren heerlijk aan het buiten spelen.
    Bijzonder om jullie Zo te kunnen volgen en de verslagen te lezen.
    Wat hebben jullie een bijzondere week
    Gehad. Veel loop plezier voor de komende week en we kijken uit naar het volgende verSlag. Anneke en Hans

• 27 Mei 2012 - 21:46

Arie:

Hoi Jose en Harry.

We hebben zo juist een stukje op de tv gezien [na de tip van,en met dank aan Teuny ] over jullie tocht ik moet jullie zeggen dat we nog meer respect hebben met wat jullie aan het doen zijn.
    Veel sukses verder,en de.................
    Hartelijke Groeten van ons uit Boskoop
    Nelleke en je collega ......Arie.

• 28 Mei 2012 - 08:39

Martie En Ria:

Hoi,
    Jullie gaan zo snel, nog even en we moeten de kaart van Spanje erbij halen.
    Maar geweldig Jose en Har, wat een reis .
    Maar wel veel regen, terwijl we hier nu de schaduw opzoeken,
    Gisteren op tv ook de camino gezien, in Spanje kun je het rode lint wel volgen, kun je je route boekje wel thuis laten , zoveel mensen liepen daar richting Santiago de compostella.
    Heel veel groeten van onsen tot horens,
    Martien en Ria

• 28 Mei 2012 - 08:41

Teuny:

Pfffffff, wat een barre toestanden zijn het soms . I.d.d. geweldig dat jullie zo doorzetten. Hoop niet dat het te warm voor jullie wordt. Sterkte!

• 28 Mei 2012 - 09:44

Gerda:

Dag Jose en Harry,

Zo jullie hebben weer van identiteit kunnen ruilen met Annemarie en Evelien en dan weten wij weer tegen wie we het hebben. Ook niet verkeerd.
    Geweldig wat een ervaringen, een beetje jaloers bijna, maar echt alleen op de ervaringen , want 38 km als je eigenlijk 30 ook wel goed vind voor die dag, dan laat ik het graag aan jullie over. Steeds meer respect hoor voor jullie onderneming.
    Hier doet Jan een poging om 3 uur met Leon te wandelen, dat hebben ze dan volgemaakt ondertussen, maar ik ben benieuwd hoe hij reageert als hij terug is. Ik ga weer even de tuin in om een schaduwplekje te zoeken en wens jullie weer een heel voorspoedig vervolg van jullie reis.
    Lieve groet,
    Gerda en Jan en kids.

• 28 Mei 2012 - 13:45

Elly En Gerben:

Hoi Hoi, wat gaan jullie goed zeg! Héél erg leuk jullie belevenissen te volgen. Hier is het tropisch op het ogenblik, ook niet gek.
    Nog veel wandelplezier en hartelijke groeten vanuit Waddinxveen.

• 28 Mei 2012 - 19:59

Bertha.:

Dat heeft even geduurd, maar het blijft leuk om jullie te volgen.
    Hier prachtig weer, gezellig met A en M op de tuin gekaart en nu laat jullie weer even gevolgd. Liefs van gijs en mij.

• 30 Mei 2012 - 18:57

Kees En Renske:

Het is voor ons te warm geweest om wat te schrijven ,nu het wat koeler is volgen we jullie weer op de voet.als je een paar dagen niet kijkt dan zijn jullie toch weer een stuk verder het gaat echt lekker door.Als jullie voeten het houden en het hoofd koel blijft dan blijft het goed gaan.De Hertog jan was in de reclamen dus heb ik een hele krat gekocht,dus voor november terug zijn anders zijn ze over de datum. Hier gaat alles goed en wachten weer op het volgende reisverslag. Gr. K&R

• 30 Mei 2012 - 19:47

Cor & Diny.:

Hallo lieve mensen, hartelijk bedankt weer voor jullie verslag, wat maken jullie toch een hoop mee, van alles en nog wat. Harry had je de eieren te hard gekookt en daar je gebit op stuk gebeten ? Hier is alles prima, mooi weer, met Pinksteren zelfs ( te ) warm, Cor is naar de boules geweest want de Fransen waren er, ik ( Diny ) ben alleen naar de lunch geweest en toen weer naar huis. Ik hoop dat je van iemand van de boules een beetje verslag zal krijgen hoe die "Franse" dag is verlopen. Cor is 2 weken geleden aan z`n 2de oog geopereerd alles prima. Het is soms wel lachen hoor met jullie belevenissen, dan weer van de route af, dan weer een nat pak en een hotel in zicht, ja over zoveel kilometer maar het is ook een Pelgrimstocht moeten jullie maar denken, maar jullie maken ook een hoop leuke dingen mee, en leuke contacten, geweldig toch ? Harry en Jose wij hopen dat jullie nog veel goede dingen mogen meemaken. Wij gaan 12 juni voor 2 weken op vakantie naar De Birk in Soest. Lieve mensen het allerbeste met alles en de hatelijke groeten van ons : Cor & Diny.

• 31 Mei 2012 - 11:23

Anton Rijkers:

Beste José en Harry,

Het blijft een traktatie om jullie enthousiaste verhalen te lezen. Blijf ze schrijven, dan beloof ik ze te blijven lezen. Het ga jullie goed en bon route.

• 02 Juni 2012 - 18:47

Niek En Dory:

jullie zijn bijna bij de Spaanse grens en dan die bergen over dat wordt nog een hele klus. Maar als je zo ver bent gekomen dan heb je onderhand wel een hele goede conditie opgebouwd. Daarna nog een (stukje)
    Spanje.Wij zijn beniewd hoe het
    verder gaat en hopen gauw
    weer verhalen te lezen over jullie belevenissen.
    groeten Niek en Dory

• 03 Juni 2012 - 10:08

Tonny En Piet:

Sjonge sjonge, jullie lopen maar door!! Hebben jullie nog van de oude kaas gesnoepd in Roquefort? Jullie lopen toch niet verbijten hopen wij, dit gaat ten koste van het gebit hoor.
    Heel veel wandelplezier van ons.

• 03 Juni 2012 - 10:24

Kees En Renske:

Hou je spaanse boekje bij de hand.

Hier koud en nat.
    Gr. K&R

• 03 Juni 2012 - 12:31

Teuny:

Ya una calurosa bienvenida en Espana.
    Ustedes van a escuchar super rapido.
    Esperemos que ustedes tienen buen clima,aqui esta el frio y hemedo(bah).
    Cordial saludo y buen rato Espana.

• 03 Juni 2012 - 17:04

Koen:

Lieve opa en oma,

Opa, Nienke is je beste vriendinnetje. Oma, Koen is je beste vriendje. We hebben op de kaart gekeken, waar jullie zijn. Volgens de kaart bijna in Spanje. Is het dan nog ver? Nee? Ja?
    Veel plezier met wandelen.
    Ik ga nu naar bed en morgen weer naar school. Ik geef iedereen de groetjes van jullie. Liefs en kus van Koen, ook van Nienke, mama en papa.

• 08 Juni 2012 - 16:52

Anneke Koetsier:

Dat jullie "het spoor"nog niet bijster zijn vind ik knap hoor!! wat een km vreters zijn jullie,had je gebit het met de pizza begeven ,gelukkig dat er zo snel een tandarts beschikbaar is.Veel succes hoor ,en erg leuk om jullie zo te volgen,groeten Anneke

• 08 Juni 2012 - 16:52

Anneke Koetsier: