Zwitserland in zicht - Reisverslag uit Bad Säckingen, Duitsland van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu Zwitserland in zicht - Reisverslag uit Bad Säckingen, Duitsland van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

Zwitserland in zicht

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

29 Juni 2017 | Duitsland, Bad Säckingen

Hallo Allemaal

Na de rit met de trein op maandag ,wandelen we steeds in oostelijke richting. De route is hier afwisselender. De tweede dag hebben we zelfs een heus wandelpad vlak langs de oever van de Rijn. Een smal pad dus aldoor achter elkaar. Soms een heel smal pad, als het water een of ander halve meter hoger zou staan kun je hier niet lopen. Het gaat nog steeds goed tot op een heel schuin aflopend stuk en Harry zegt: " José koppel je kar los dan kun je niet mee getrokken worden als de kar kantelt. Ja, dan zie je het ineens voor je, met kar en al in de Rijn en kun je die paar meter schuine oeverkant niet lopen. Terwijl het even daarvoor toch ook goed ging. Dan toch maar even wat hulp tot we weer op het vlakkere deel zijn. Het is mooi hier en heerlijk onder de bomen.De mannen die de graskanten maaien hebben pauze en begrijpen niet dat we dit vrijwillig doen. Toch fijn dat ze al een flink stuk gemaaid hebben, dat maakt het voor ons gemakkelijker en geen last van brandnetels.
Dan weer verder over de asfaltweg en door de steden en dorpen. Leuke oude plaatsen hier Bad-Sackingen, Laufenburg. Het valt ons op dat het Duits hier al heel veel op het Zwitsers-Duits gaat lijken.
We kunnen ook gemakkelijk van Rijn oever wisselen als we dat zouden willen er zijn nog al wat oversteken. Verschillende waterkrachtcentrales zijn hier in de Rijn gebouwd.Indrukwekkende gebouwen en ongelooflijke hoeveelheden water die daar doorheen gaan.
Woensdag is het toch weer langer en later dan gedacht, maar we nemen wat vaker pauze en vinden een schaduw plekje op een camping en kunnen even heerlijk de Rijn in. Mijn voeten vielen alles mee vandaag.
Donderdag kiezen we voor de Zwitserse kant van de Rijn. We gaan bij het Zwitserse Koblenz de Rijn over. Gelijk wordt het heuvelachtiger. Kopen in Bad Zurzach een goede kaart met wandelpaden erop. Volgens het infobureau is er geen camping tussen Bad Zurzack en Zurich , dus gaan we vandaag door langs de Rijn en kiezen voor een camping aan de Duitse kant van de Rijn. Bij Kaiserstuhl oversteken naar Hohentengen daar is de camping. Geen lange tocht, op tijd op de camping ,snik hete dag. "s avonds om zes uur is het nog 34 graden in de schaduw.
Vrijdag gaat het weer zo warm worden dus heel vroeg vertrekken.We gaan van hier uit zuidoostelijk naar Zurich. De Rijn oversteken bij Kaiserstuhl betekent dat we voor het eerst nu ongeveer anderhalve kilometer stroomafwaarts lopen. Dan is het daar de brug over en steil omhoog het plaatsje in. Dan volgen we de wandelroute's op de kaart, maar overal staan ook bordjes, heel gemakkelijk te volgen. Mooi wandelen ,heuvel op heuvel af. We schieten ondanks dat het al vroeg warm is lekker op. Nemen de nodige pauze in de schaduw en genieten er van. De waterfonteinen die op heel veel plekken staan zijn heerlijk .
Je kunt je er lekker opfrissen en het is drinkwater de waterflessen kun ook ververst worden, die zijn met een uurtje alweer lauw.
Via een bosgebied komen we aan de rand van Zurich. We gaan richting de Limat. Dat is een zijrivier van de Nahe, die weer een zijrivier is van de Rijn. Langs de oevers van de Limat is het druk. De mensen zoeken verkoeling. Hoe verder wij richting de stad gaan hoe drukker het wordt in en langs de Limat. De rivier stroomt flink,maar er zijn stukken waar volop gezwommen wordt, of eigenlijk de meeste mensen drijven lekker mee op de stroom. Er tegen in zwemmen is bijna niet te doen. Later horen we dat er bepaalde stukken zijn waar gezwommen mag worden ,lang niet overal. Vanmiddag meer last van mijn voet en ik ben dan ook heel blij als we erbij na zijn. De stad is ontzettend druk en heet. We nemen nog maar eens een pauze en gaan dan op zoek naar het kantoor waar Gijs werkt. Die laatste paar kilometers hakken er nog even flink in. Maar we hebben het gehaald. Om vijf uur zijn we er en kunnen dan heerlijk uitrusten. Het weekend blijven we in Zurich, lekker rustig aan. Wat niet zeggen wil dat we niet gewandeld hebben , dat zeker wel. De hele dag binnen zitten dat valt niet mee. Dat kan nog wat worden als we met de trein naar huis gaan . dat is een hele dag zitten. We hebben het heel gezellig gehad in Zurich en nog veel gezien van de stad.
Dinsdag met de trein naar huis , elf uur in de trein gezeten.
Daar hebben we lopend dus ruim vier weken voor nodig gehad en dan ook nog een stukje met de trein gedaan.
Het was weer een mooie tocht en wat is het heerlijk om weer thuis te zijn.

• 30 Juni 2017 - 15:10

Alfons Kroese:

Het verslag is "leuk", maar het is wel afzien. Goed gezien van Harry om je los te maken van kar. Avontuur in de Rijn is zeker bijzonder, maar niet aan te raden! Goede tocht en hopelijk minder warm! Alfons Kroese