de spaanse grens over - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu de spaanse grens over - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

de spaanse grens over

Door: Harry en jose

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

03 Juni 2012 | Spanje, Roncesvalles

Hallo Allemaal

Pinksterzondag was schitterd weer en we waren op een plaats waar ik nog wel even had willen blijven. Het deed me denken aan vroeger thuis in de achterhoek,het licht de grote bomen de ruimte om het huis.Alleen wat heuvelachtiger.Maar tijd om te vertrekken, door de achterdeur, zei mevrouw, de route loopt hier door het huis, voor er in achter er uit.
De negen de lekke band dus nog even oponthoud. De 9 de in 10 weken .
In de middag komen we bij een klein kerkje in het hele kleine Bostens en daar bied de kerk en de gemeenschap je een warm welkom het licht en de muziek gaan aan als je de kerk binnen komt en er werd gewerkt aan een onderkomen voor pelgrims. Een deel was al klaar en daar hebben we de nacht door gebracht , Eerst eten koken en lekker in de tuin eten en dan de matjes op de keukenvloer en dan kun je slapen. Inmiddels slapen we overal en zijn we overal ook snel thuis.In de pelgrims huizen die op de etappe plaatsen staan is het af en toe al erg vol, dat is ook wel gezellig , maar even iets minder is ook goed. We hebben 5 dagen samen met Kees gelopen en toen zijn we weer samen verder gegaan.
Dinsdag ochtend moesten we eerst nieuwe schoenen kopen.De oude waren er echt doorheen.Maar dat was nog een levens gevaarlijke toer want de sportzaak lag aan de grote weg en daar was geen fietspad oF trottoir dus moest je door de berm langs de autoweg. Het is hier geen Nederland, maar het is gelukt, we hebben weer schoen met profiel in de zolen. 2 paar nieuwe schoen en een paar reserve binnenbanden , we konden weer verder. Voor de winkel de schoenen aan getrokken , de oude mochten nog een dagje mee op de wagen en door lopen. Prima ! ¨s avonds de oude schoenen in de bak gegooid, maar de veters bewaard je weet maar nooit waar je die nog voor kunt gebruiken, al was het maar om de echte schelp aan op te hangen als we weer thuis zijn.
En toen naderden de pyrineen snel, we kwamen in het laatste district van Frankrijk. Baskenland . Dat kun je aan alles zien en het werd ook flink heuvelachtig.
Gisteren in St.Jean Pied de Port aan gekomen. We hadden een prima onderkomen op aanraden van zwager Jan die er al eens geweest was. Nederlands sprekend, De eigenaresse komt notabene uit Gouda.
weer een eind punt voor ons ;wat tevens weer een begin punt is:
Heel veel mensen starten hier en ze kijken ons aan als of ze het niet geloven als we zeggen dat wij in Nederland begonnen zijn.
Vandaag gingen we gelijk maar door omdat we in het huis niet konden blijven. Dus de echte prof op de som de berg naar Roncevalles.De hele nacht had het geregend en de hele dag heeft er een dikke mist gehangen en ook heel veel geregend.Uitzicht op de berg soms maar 15 meter soms wat meer een enkele keer trok het even iets los, maar we zijn er gekomen en zitten nu in de pelgrims opvang met ik weet niet hoeveel mensen.
Volgende keer verder de tijd is om en moet nu afsluiten.
Heel veel groetjes Harry en Jose

• 03 Juni 2012 - 19:44

Kees En Renske:

We hadden het er gisteren net over of jullie al nieuwe schoenen hadden.
    we hebben wel een tip koop spaanse sloffen past goed bij het land.
    Succes verder in het laatste land van de reis.
    GR K&R

• 03 Juni 2012 - 19:49

Nico En Ria:

Als wij het goed begrijpen zijn jullie nu in Spanje, goed hoor al valt het weer bij jullie ook niet altijd mee.
    Hier is het ook nat en vooral koud vandaag. Veel succes in de bergen die jullie nu moeten nemen, op naar het eind doel, veel groetjes Nico en Ria

• 03 Juni 2012 - 20:17

Esther En Lies Jan:

Hopenlijk leveren de nieuwe schoenen geen blaren op.
    In stille bewondering blijven we jullie volgen.
    Zet hem op.
    Esther

• 03 Juni 2012 - 21:41

Arie:

Hoi Jose en Harry.

In Spanje aan gekomen dat betekend dat jullie nog een vlag te gaan hebben,mooi trouwens na een stuk of 10 Franse vlaggen de Spaanse en nou die laatste nog veel succes en op naar de Portugese zal ik maar zeggen,ik had nog een poosje op die oude schoenen kunnen lopen wel prettig als het profiel er af is dan blijft er geen grond tussen zitten wat dan thuis op de deur mat terecht komt.

Hartelijke Groeten van Nelleke en van mij je collega ..... Arie.

P,S.ik zit nog steeds met die pink.

• 03 Juni 2012 - 21:49

Arie:

Ik zie nu pas dat het eind doel niet in Portugal ligt maar in Spanje ik had gedacht dat die collega iets bij de hand der zou zijn, maar helaas het zij zo.

De Groeten

• 03 Juni 2012 - 22:01

Aad En Mirjam:

Wat geweldig! In Spanje! Dat hebben jullie maar mooi geflikt. Smaakt de sangria goed? Niet te veel anders maak je geen kilometers. We blijven jullie volgen. Liefs Aad en Mirjam

• 04 Juni 2012 - 06:50

Marijke:

jullie kunnen weer fijn verder op je nieuwe schoenen. Jammer dat je de oude niet kan bewaren zo versleten wel een foto van gemaakt.
    Hopen dat het weer op knapt hier is het 9 gr. de hout kachel maar weer aan.
    Groeten Marijke

• 04 Juni 2012 - 07:16

Alfons Kroese:

Waarom nieuwe schoenen? In het land van de ongeschoeide karmelieten - Spanje - loopt men op blote voeten in vroegere tijden geloof ik. Zoveel schoenen verslijten, krijg steeds meer respect voor jullie.
    Voor ons een troost dat het bij jullie ook soms regen en mist is. Mar gun jullie beter, Alfons

• 04 Juni 2012 - 07:23

Teuny:

Als jullie via Pamplona gaan, kijk wel uit voor loslopende stieren!

Hartelijke groet.

• 04 Juni 2012 - 10:32

Henk En Elly:

wat heb ik een bewondering voor jullie.
    wat heerlijk om jullie verslagen te lezen. nog veel wandelplezier op de nieuwe schoenen zonder blaren en met hoop ik voor jullie veel mooi weer. het is hier koud en nat.

• 04 Juni 2012 - 10:36

Corry Arendse:

Hallo José en Harry.
    Jullie hebben al een paar weken geen reactie van mij gekregen. Ik was nl. zelf in Frankrijk op vakantie. Samen met mijn vriendin hadden we een luxe onderkomen met zwembad in Goudargues dat ligt in zuid-oost Frankrijk daar konden we jullie jammer genoeg niet tegenkomen want jullie zijn uiteraard veel meer naar het westen getrokken.
    En wat een enorm eind op weg al zeg!
    Ik heb wel vaak aan jullie gedacht in Frankrijk. Als wij een stukje gelopen hadden in de brandende zon dan vroeg ik me af hoe jullie dat volhouden. Gisteren ben ik weer thuisgekomen en moet nu wennen aan 20 graden kouder brrrrr! en het regent al de hele dag! Ik blijf nieuwsgierig naar al jullie belevenissen! Groetjes
    Corry

• 04 Juni 2012 - 12:00

Thea:

Tot nu toe, geen 'petje' af maar een heel grote pet af!!!
    Groet van Thea

• 04 Juni 2012 - 18:13

Rinie En Mario:

hoi Jose en Harry,
    Wauw, wat een prachtig verhaal weer. We kijken vaak waar jullie zijn en regelmatig even met google meelopen door de zelfde straatjes. Het zal nu wel druk op de weg worden want de Spaanse camino wordt veel bewandeld. Geniet lekker van de omgeving want het is er prachtig. groetjes Rinie, Mario, Nadine en Isabel

• 04 Juni 2012 - 19:00

Lizettevanzoest:

Wat een mooi verhaal weer iedere dag is bij jullie een bijzondere dag. Jullie gaan erg goed, houden zo en blijf genieten.
    Groetjes vanuit een nat en koud Reeuwijk.
    Aad en Lizette

• 04 Juni 2012 - 22:10

Anton Rijkers:

Beste Harry en José,

Het geeft een geweldig gevoel als je eindelijk in Spanje bent. Het lijkt dan wel of je er al bijna bent. Dat is, zoals jullie weten, niet het geval. Nog iets minder dan 1000 km. Hou de moet er in en geniet van het prachtige Spaanse landschap en de aardige Spanjaarden. Ik heb zelf geweldige herinneringen aan Burgos. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    Bon camino.

Anton Rijkers

• 07 Juni 2012 - 20:28

Cor & Diny.:

Hallo lieve mensen, ik krijg steeds meer bewondering voor jullie, wat maken jullie een hoop mee, en wat fijn dat jullie zo van de wissellende natuur genieten. Ja de Pyreneen dat zal wel heel mooi zijn, vooral als je er doorheen loopt, wij zijn daar ook wel geweest maar dan met de auto dan is het toch anders. jullie waren in Roncevalles, daar heeft Cor z`n zus vorig jaar gehosptaliseerd, ik heb daar een schitterend verslag van gelezen, maar het kan daar ook al heel druk zijn, maar dat merken jullie nu ook hoe dichter bij de eindbestemmig hoe drukker dat het wordt. Ik hoop dat je nieuwe schoenen inmiddels goed lopen want je moet nog wel enkele honderden kilometers !!!!!!
    Harry en Jose, het allerbeste en de hartelijke groeten van ons : Cor & Diny