Doosje eieren - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu Doosje eieren - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

Doosje eieren

Door: Harry en jose

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

18 Mei 2012 | Frankrijk, Périgueux

Donderdag 17 mei:
Vandaag aangekomen in Périgueux wat een stad. Aan het eind van de middag met de kar en nog geen plekje om te slapen heb je niet echt de rust om uitgebreid de stad te bekijken. Maar dat het de moeite van een stadswandeling waard is hebben we al snel gezien. De route van Limoges naar hier was echt geweldig mooi. Ten eerst hadden we prima wandelweer, niet koud niet te warm en maar 1 ochtend een beetje regen. Tegen de middag was het al helemaal opgeklaard. Het is echt genieten alles staat volop in bloei. Weilanden vol boterbloemen margrieten en zuring. Dat soort weilanden zie je in Nederland bijna nooit. Meidoorn bloeit volop dat de lucht er zwaar van is. Gisteren konden we dauw trappen vandaag niet wat heerlijk is als je de tent in moet pakken. Gisteren was er nog maar 1 plaats in de pelgrim opvang toen we belden (helaas). Proberen we voor de eerste keer ons netjes te melden vangen we gelijk bot. Dus dat werd kamperen. Maar vragen bij iemand met een beetje ruimte om zijn woning. Bij de eerste 2 was niemand thuis bij de 3de poging lukte het. Meneer probeert ons nog naar de pelgrim opvang te wijzen zo'n 3 kilometer verder, maar mevrouw heeft zoiets ze willen toch graag kamperen en er is hier toch plaats genoeg. Wij vragen nog wat water en dan krijgen we een fles drinkwater, bij de poging om uit te leggen dat kraanwater goed genoeg is krijgen we nog een emmer kraanwater erbij. Prima daarmee kunnen we ons wel redden tot morgen. De telefoon en het fototoestel aan de stroom en het is geregeld. Als jullie ons willen blijven volgen moeten we wel voldoende stroom hebben. Dat ding vreet stroom en dan soms nog weigeren. Na het avondeten komt meneer nog even zeggen dat wij morgen ochtend niet door het hek mogen waardoor wij gekomen zijn, dat was hij aan het repareren toen wij kwamen, de scharnieren opnieuw vastgezet in de muur en dat moest eerst uitharden. Dat hadden we gezien dus we snapte wel wat hij bedoelde. Op zo'n moment is handen en voeten taal erg leuk! Vanochtend moesten we eerst maar even koffie drinken voor we weg gingen. Heel belangstellend naar waar we vandaan kwamen en hoeveel kilometer we per dag deden en waarom. Het was heel gezellig als we wilden konden we om 08:15 s' morgens er al een schnaps bij krijgen. Maar dat hebben we toch maar niet gedaan, we hadden nog zo'n 33 Km te gaan. Het zijn vaak wel de leuke ontmoetingen met van die spraak verwarringen. Vanmiddag kwam iemand al roepend achter ons aan, we herkenden hem nog niet van afstand, maar het was de man van het Brusselse echtpaar die we al een aantal keer ontmoet hadden. Hij kwam met een doosje eieren dat hij op een bankje gevonden had en hij dacht dat wij dat vergeten waren bij een pauze. Ze zagen ons een eindje voor hen lopen dus die combinatie was snel gemaakt. Maar nee die eieren waren niet van ons, hij had zich het vuur uit zijn sloffen gelopen om ons in te halen. Hij kon niets met die eieren, want hij ging naar het hotel, of wij ze dan wel wilden. De datum bleek prima dus waarom niet, dankjewel! (al zijn we niet zo van de rauwe eieren in de tas). Maar als we elkaar morgen tegen komen, zou hij wel een gekookt eitje willen. Ze zijn gekookt! We kunnen dus morgen verder.

Vrijdag 19 mei:
Plan gewijzigd. We laten ons planning niet afhangen van een paar gekookte eieren, een vrije dag ingelast. De zak met wasgoed was weer behoorlijk gevuld, Périgueux leek een bezoekje waardig dus dat hebben we vandaag gedaan. Even rustig opstarten de was op de lijn en hopen dat het droog blijft (berichten zijn niet zo best) en dan naar de oude stad. Het oude centrum is echt mooi. Heel nauwe straten prachtige grote kathedraal met een hele geschiedenis zowaar met en NL uitleg heel veel restaurants en terrassen leuke winkeltjes en een prachtige stadswandeling. En dan de boodschappen doen. We moesten ook op zoek naar nieuw bestek het oude heeft het bijna allemaal begeven. We moeten namelijk ook geregeld calorieën aanvoeren, en dat gaat heel vaak best wel uit het vuistje, maar bestek is soms toch ook heel handig. In een winkel met heel mooie en dure keukenspullen vragen om heel simpel camping bestek en dan uiterst vriendelijk geholpen worden als we vragen met gebaren taal 2 lepels 2 vorken en 2 messen. Dan weer naar de camping lekker zelf ons potje koken en het bestek inwijden (we hebben heerlijk gegeten). Nog een avondje lekker rustig en morgen weer op pad. Morgen zo'n kleine 30 kilometer op de planning.

Mocht je ons nog willen volgen dan kan dat via: http://www.endomondo.com/workouts/user/4126842

Groeten Harry en Jose.

• 18 Mei 2012 - 19:36

Aad En Mirjam :

JUllie zijn toch echt de kluts kwijt geraakt! Van de geklutste eieren? Hier in Holland in het vrijdag de 18de...en niet de 19de...Wat we ons afvroegen zijn jullie schoenen al versleten? Het weer wordt hier ook wat beter. Nog veel leuke ontmoetingen en mooi weer toegewenst door A.M.xxx

• 18 Mei 2012 - 19:37

Kees En Renske:

Als je teveel eieren eet wordt je vergeetachtig,dat zie je aan de vorige wandelaar.
    loop maar gestaag door maar Frankrijk is toch wel erg groot.

GR.K&R

• 18 Mei 2012 - 20:07

Liesbeth:

Leuk dat endomondo weer aan staat!
    En wat zijn jullie al ver!!!

• 19 Mei 2012 - 08:25

Alfons Kroese:

Echte zwervers, alleen wij hebben al Pasen gevierd, we zijn al voorbij Hemelvaart, maar jullie lopen nog achter, met die 'Paaseieren".
    Ik loop niet mee die dertig kilometer, sterkte enn veel zon in de rug, Alfons

• 19 Mei 2012 - 10:18

Anton Rijkers:

Weer merken jullie dat pelgrims onderweg elkaar altijd helpen, al is het maar aan eieren, die niet eens van jullie waren.
    Jullie hebben er wel een flink tempo in; volgens mij zijn jullie voor op jullie schema dat je thuis gemaakt hebt, want anders neem je niet zomaar een extra "rustdag". Het is duidelijk dat jullie onder een rustdag verstaan een dag waarop je je niet verplaatst. Geniet verder van jullie tocht, dan kunnen we hier in Nederland blijven genieten van jullie verhalen.
    Groeten,

Anton Rijkers

• 20 Mei 2012 - 18:42

Marianne:

Passen jullie kleren nog, of zijn er inmiddels een aantal kilo's af?
    Ik blijf jullie volgen.

• 21 Mei 2012 - 21:51

Arie:

Hoi Jose en Harry.

Ik heb ook een doosje eieren gevonden maar,ik denk niet dat jullie het hebben laten staan als het wel zo was bracht ik het zeker na HA HA.
    Nog veel loop plezier en laat de moed niet in jullie versleten schoenen zakken.
    Scherp op gemerkt van Aad en Mirjam van vrijdag 19 mei had het zelf niet direct in de gaten maar het klopt wel.

Hartelijke Groeten van Nelleke en mij,
    Collega Arie

• 22 Mei 2012 - 14:36

Jan Peverelli:

Hallo Harry en José,

Even bijgelezen en het schiet al aardig op.
    Groeten, Cobie en Jan.

• 22 Mei 2012 - 18:44

Wim En Ineke:

Wat een toeval en wat leuk dat we jullie in Mussidan tegen kwamen. Het was erg gezellig en het eten was lekker. Vanaf nu blijven we jullie volgen.
    Groetjes van Wim en Ineke