richting het zuiden - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu richting het zuiden - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

richting het zuiden

Door: Harry en jose

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

08 Mei 2012 | Frankrijk, Parijs

Lieve mensen

Hier zijn we dan weer,zondag al een verslag geschreven maar dat kwam niet weg. we hebben heel vaak gewoon geen internet bereik en de tracks willen soms ook dagen niet via het gps systeem. Maar als het goed is hebben jullie nu alles weer en weten jullie weer precies waar we zijn.
We volgen nu de historische weg van Vezelay naar St.Pied de port in de pyryneen. Het begin was een echte romeinse weg ,toen een aantal dagen heel veel asfaltwegen.Dat vonden we toch ook wel saai worden. Soms was de route echt veel te lang op een gevaarlijk drukke weg,dan moet je steeds achter elkaar lopen en nog voel je je niet echt veilig.De laatste dagen is het afwisselend,asfald en veldwegen en bospaden.
Dan weet je ook weer dat je niet heel hard op die asfaltwegen hoeft te mopperen ,want de veldwegen zijn dan gewoon heel erg slecht begaanbaar.We hebben ook al een heel mooie dag gehad wat het weer betrefd,dan moet je oppassen om niet te verbranden als je de hele dag buiten bent.
Maar je kunt dan wel lekker buiten zittenin de pauze,want daar voor is het met die regendagen vaak te koud.
Het is hier heel mooi om te wandelen,de natuur zal hier wel wat verder zijn dan in Nederland,de bermen staan prachtig in bloei,de koolzaadvelden ook en het graan staat hier al te wuiven,al is dat natuurlijk nog wel groen.Het is echt geweldig als je dan niets anders hoeft dan er van te genieten.
Op dit deel van de route zijn ook meer opvang huizen voor pelgrims die beheert worden door vrijwilligers.Voor een klein bedrag kun je daar logeren.Twee keer hadden we een beheerder uit Calgerie in Canada,dat is weer geluk zij spreken meestal 2 talen,dan kunnen we nog een beetje spreken met elkaar dat is wel zo leuk.Woensdag toen het heel goed weer was om te kamperen,maar was het winkeltje niet open om nog boodschappen te doen ,dan maar in het hoteletje overnachten. Het is goed dat de route door dit dorp loopt anders hadden ze vast al moeten sluiten,drie van de vier gasten waren pelgrims. Mevrouw had beslist ook tijd over in de bediening van de bar want ze had de naaimachine in het cafe gedeelte staan en daar ging ze dan weer mee verderals ze de klanten bedient had.
De andere pelgrim was een duitser daar hadden we nog een praatje mee Hij was op de fiets van uit Koblenz.
Zijn frans was net zo goed als dat van ons,hij sprak ook met het woordenboek erbij.We zien de laatste dagen wat meer pelgrims ,vooral ok op de fiets,dat zijn ook vaak nederlanders.Zaterdagavond kwamen we toevallig bij een Nederlander op een boerderijcamping.Wij vonden dat het de naam van camping eigenlijk niet mocht hebben. We waren heel blij met de caravan die hij ons aanbood,omdat dan de tent niet in de kippen en ganzenpoep hoefde te staan. Toen kwam er ook nog een flinke onweerbui die avond en wat kun je dan toch weer blij zijn met een oude caravan.
's Ochtends konden we weer lekker vroeg op pad ,want het scheelt wel veel in tijd als je de tent niet hoeft in te pakken.
Maar het werd geen heel gelukkige dag
in onze eerste pauze breekt Harry zijn gebit op ,ja juist , een stokbroodje. Op zondag ,geen tandarts in de buurt. Maandag is toevallig een dag waarop heelveel gesloten was omdat het vandaag een nationale feestdag is. Men maakt er een lang weekend van.Dus maar een aangepast menu en doorlopen tot een grote stad met de hoop daar morgen dus een tandarts te vinden is die het probleem kan verhelpen.
Het was deze week ook de week van de lekkebanden tot drie keer toe.Een keer toen we wilden vertrekken en twee keer aan het eind van de dag als je nog een paar kilometer moet.
Pompen en hopen dat je het daarmee dan nog redt en op de camping kunt plakken,maar dat wordt wel drie keer pompen , dan de rugzak er maar af en die op mijn rug dan kon Harry de kar op een wiel laten rijden.
Hoezo pakezel? Maar we zijn er gekomen en we hadden ook nog een plakker.En zo wisselen geluk en pech elkaar af.Zondag avond weer een lekkeband en toen een mevrouw Harry daar mee bezig had gezien en ons toen vervolgens op weg naar de camping weer zag staan schuilen,stopte ze en bracht ons daar even naar toe want het was nog twee kilometer van de route af.
Gisteren een camping aan de route die niet in het boekje stond. Nederlanders die daar een camping begonnen waren, prima plek.Ze hielp ons meteen met adressen van tandartsen in La Souterraine.
Vandaag een hele regendag en pas laat op pad, we hoopten dat we nog zover zouden komen dat we morgen optijd in La Souterraine kunnen zijn.
Nu dat is gelukt,maar op het adres waar we wilden logeren was erniemand thuis ,op de tweede plek ook niet.
Toen wees een buurvrouw ons op het BenB adres om de hoek en daar zit ik nu dit verhaal te schrijven op de laptop in het kantoor. We kwamen maar weer juist op het goede moment.
We zien en horen de eigenaar en zijn vrouw de deur uit komen en in de auto stappen om weg te gaan. Hij stapt weer uit is geen probleem zeggen ze . Wij kunnen naar binnen.
Hij laat ons de kamer zien,echt niet te geloven en dat voor een pelgrimstarief,inclusief ontbijt.
Het is een engels echtpaar dat dit BenB hier heeft. Helaas zegt hij kan hij niet voor ons koken omdat ze vanavond weg moeten,maar we kunnen de keuken gebruiken en ons eigen eten maken.Op de vraag of ze ook internet hebben voor de gasten zegt
mevrouw (ze was intussen weer terug gekomen)dat we van haar laptop gebruik mogen maken.
Meneer heeft nog snel even uitgezocht welke tandarts het dichtst bij onze route zit die we morgen lopen.
Als we aan tafel zitten kunnen we er nog niet over uit hoeveel geluk we vandaag weer gehad hebben.
En wat een hulp en vertrouwen je van mensen krijgt.
Engelen bestaan niet ?Zeker weten van wel!!!!

Heel veel hartleijke groetjes Harry en Jose

• 08 Mei 2012 - 21:26

Gerben En El:

Bonjour!
    Geweldig jullie belevenissen te lezen.
    Volgens mij kunnen jullie er straks een boek over schrijven.
    Harry, je moet dat stokbrood ook eerst in de wijn dopen voor je er een hap van neemt, kan er niks gebeuren.
    Groeten vanuit W'veen en succes verder, we zijn trots op jullie

• 09 Mei 2012 - 06:12

Ronald En Marion:

Beste Mensen,
    Ondanks zo nu en dan de ontberingen, lees ik het genieten tussen de verslagregels door en.... het weer kan alleen maar beter worden.
    Goede verdere reis en veel plezier.

• 09 Mei 2012 - 07:28

Teuny:

Wat een ramp Harry, je gebit!
    Twee jaar geleden brak bij mij een hoektand, bij een vriendin een week later een voortand door het stokbrood!!Er was een super tandarts in Boussac,helaas nu met pensioen. Ik smul overigens van jullie verslagen.
    Het weer is hier ook nog steeds pet, we zijn al heel blij als de zon zich eens vijf minuten laat zien.
    Heel veel respect en een voorspoedige verdere reis.

• 09 Mei 2012 - 08:48

Lizette Van Zoest:

Ja een tandje lager dus even, en dan maar gauw hopen op een tandje erbij.
    Volgende keer brood zonder korstjes maar dat hebben ze niet overal zeker.
    Maar dat mooie weer is voor jullie heel fijn, het is hier echt nog frut af en toe een mooie dag.
    Heel veel loopplezier, succes met de tandarts en weer met goede moed de paden op, de lanen af.
    hartelijke groetjes Aad en Lizette

• 09 Mei 2012 - 09:36

Margriet:

Hoi José en Har,

Nu ook maar eens even reageren en niet alleen maar volgen! Ik heb nog vakantie en neem nu de tijd voor een reactie!
    Wij kijken regelmatig hoe jullie reis verloopt en ook de buren (Truus, Gerard en Marijke) vragen regelmatig hoe het met jullie is. Het is leuk om te lezen hoe het gaat, voor- en tegenspoed! Hopelijk zijn jullie al bij een tandarts geweest en is alles weer in orde. Het volgen via de GPS geeft een goede indruk van de tocht.
    Heel veel groetjes, Ed en Margriet.

• 09 Mei 2012 - 10:59

Dick En Marjan:

wat een verhalen leuk om te lezen je maakt het haast zelf mee.
    Hoop dat het gebid straks weer gemaakt is dan kan harry weer een lekker stokbroodje eten

• 09 Mei 2012 - 11:08

Corry Arendse:

Een heel verhaal weer!
    Jullie hebben van tevoren vast wel bedacht wat je allemaal zou kunnen overkomen maar aan een gebit heb je vast niet gedacht!
    Je laatste opmerking over de engelen is heel grappig. Afgelopen maandag hebben we daar in de bijbelgroep over gesproken. De een gelooft er wel in, de ander absoluut niet. Die laatste moeten we dan ook maar eens op pad sturen! Ik wens Harry stokbroodbestendige tanden en jullie allebei hulpvaardige engelen. Moedig voorwaarts en lieve groeten, Corry

• 09 Mei 2012 - 11:21

Teuny:

Helemaal vergeten.... maar waar jullie nu zijn; de Limosine, heb je het meest verrukkelijke vlees wat er bestaat.
    Allemaal puur scharrelvlees van de Limosine koeien. Een echte aanrader!
    Met alleen een beetje peper en zout eet je je vingers er bij op. Voor jou Harry hebben ook nog wel zuiglam!
    Hartelijke groet, en eet smakelijk!

• 09 Mei 2012 - 13:41

Annette:

Hallo Harry en José
    Hierbij een groet van jullie JdB vrienden. A.s. zaterdag zal waarschijnlijk P.J.Ugen het balletje voor jou gooien, als hij niet kan dan ga ik mee. We hopen dit keer te winnen. Heb je trouwens de boule ballen meegenomen? kan je op elk pleintje een balletje gooien.Veel succes verder en dat tanden breken op een stokbrood komt me bekend voor!
    groetjes van je ploeg genoten en tot ziens Pieter en annette

• 09 Mei 2012 - 13:51

Aad En Mirjam:

Harry je moet gewoon niet naar een tandarts gaan, staat denk ik heel indrukwekkend niets aan doen dus!!!!Prachtige verhalen van jullie. We wensen jullie alle goeds.

• 09 Mei 2012 - 17:09

Renske En Kees:

harry je krijg wel commetaar op je gebit maar ik denk wel dat het bijna het beste is wat je breken kan,en als je het laat lijmen vraag dan ook een beetje bandenplak want daar kom je ook tekort van. Geniet van de mooie plekjes en wandel rustig door. Het wordt voor ons een plop weekend met al die regen in het noorden.
    Gr. Kees en Renske

• 10 Mei 2012 - 10:09

Teuny:

Harry, als het nog niet gelukt is bij een tandarts, kun je het zelf proberen te plakken met krachtlijm.
    Ik had een gebroken kroon, ging perfect, is een week blijven ziten. Het is natuurlijk wel een noodoplossing!
    Veel succes, ook met wandelen.

• 10 Mei 2012 - 14:31

Anton Rijkers:

Het is duidelijk te merken dat jullie aan het pelgrimeren zijn. Blijf er van genieten.

• 10 Mei 2012 - 18:34

Cor & Diny.:

hallo sporttievelingen,bedankt weer voor jullie verhaal, wat maken jullie een hoop mee, zijn we net 2 weekjes op vakantie en er gebeurt van alles, regen - plassen zodat je er "barrevoets 'doorheen moet, lekke banden- en als klap op de vuurpijl een gebroken gebit ! Maar leuk dat jullie schrijven, engelen bestaan nog, nou dat is heel fijn om dat te mogen ervaren, en dan de gastvrijheid en de vriendelijkheid van de mensen die jullie ontmoeten, geweldig toch. Hier is verder niet veel nieuws te melden, alleen dat Cor 16 mei aan z`n 2de oog voor staar geopereerd word, wat zal hij dan het butje goed zien liggen met het jeu de boules. Lieve mensen jullie moeten nog wel een paar kilometers lopen, ofschoon wij wel vinden dat jullie al ver gevorderd zijn, maar wij willen jullie nog veel wandelplezier toewensen en geniet van alles om je heen. Met de hartelijke groeten van ons : Cor & Diny.p.s. ik mag altijd schrijven van Cor, toch lief van hem, sterkte indien dat nodig mocht zijn, liefs : Diny.