Bourgogne - Reisverslag uit Chablis, Frankrijk van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu Bourgogne - Reisverslag uit Chablis, Frankrijk van Harry en jose Rijnbeek - WaarBenJij.nu

Bourgogne

Door: Harry en jose

Blijf op de hoogte en volg Harry en jose

22 April 2012 | Frankrijk, Chablis

Hallo allemaal,

Het is zondagochtend en we zijn nog maar net opgestaan. Het heeft de afgelopen nacht flink geregend, maar wij hebben lekker warm en droog geslapen in de tent. Alles is nat dus we hebben het er maar even van genomen we zouden vandaag toch niet zo veel kilometers gaan doen omdat we twee dagen van 35 kilometer gehad hebben. Flink pittige etapes heuvel op, heuvel af, over uitgestrekte velden graan of bloeiend koolzaad en dan weer door een bos of een vallei. Door heel kleine dorpjes, je ziet er vaak geen mens en er is ook niets te koop. Dus alles moet je zelf mee nemen. De dorpen zijn erg oud en soms heel erg vervallen. Hoge muren er omheen en de luiken dicht. Het weer is wat minder de laatste dagen. Tenmiste voor ons, de boeren vinden het vast heel prettig dat het regent. Want het is een lange tijd droog geweest hebben we horen zeggen. Donderdag hebben we een flinke bui op ons dak gehad. Van elf uur tot een uur of drie toen klaarde het weer op. Om vier uur zaten we in de zon op een bankje bij de Seine, onze tocht ging toen tot Bar-Sur-Seine. Daar hebben we toen een hoteltje genomen. Het is dan wel lekker als je dan alles weer kunt drogen, vooral de schoenen. Vrijdag hadden we het zo gepland dat we met 28 kilometer, in Bragelone zouden zijn en daar zou een bed&breakfast en een winkeltje zijn volgens het boekje. Het winkeltje hebben we niet gevonden, bij de bed&breakfast deed niemand open. Proberen te vragen maar daar kwamen we niet uit. Dat viel wel even tegen. Dan maar door. Weer tegen de heuvel op, het lijkt dan wel of de vracht eens zo zwaar is. Gelukkig ging het die dag wel beter met de route volgen. Dat hadden we deze week ook al eenpaar keer dat we van de route raakte. Je komt dan soms wel op de mooiste plekken, maar het is soms wel een zwaar parcours. We vervolgden dus ons pad, maar de eerste negen kilometer zou er niets meer zijn. We hadden nog wel een nood ranstoen, dus wild kamperen zou altijd nog kunnen. Maar met wisselvallig weer heeft het niet echt de voorkeur. Dan zien we een boerderij daar zullen we dan maar vragen of we er mogen kamperen, dan hebben we in ieder geval water. De boerin is in het weiland voor het huis bezig, als we vragen om de tent op te zetten, biedt ze aan dat we wel in haar caravan mogen. Ja we hebben weer veel geluk ze spreekt vloeiend engels. Vertelt gelijkt dat we niet de eerste pelgrims zijn die hier stranden om te overnachten. Maar aan de caravan te zien is dat wel lang geleden. We hadden sneller de tent op kunnen zetten, dan dat we tijd nodig hadden om de caravan schoon te maken. Elisabeth is echt een mooi mens, we hoeven het maar te vragen en ze wil alles voor ons doen. Maar daar waar zij woont is geen elektriciteit en stromend water. Beetje stroom opwekken met de agregaat en de rest met kaarsen. Water uit de put halen. Pelgrimeren is back to basic maar zo erg had ik niet verwacht. We worden uitgenodigd met te eten met haar en haar dochter. Om kwart over vier denk het zit ook niet mee vandaag en om kwart over zeven zit je gezellig aan tafel bij vreemde mensen. Maar zo vreemd voelt dat niet. Immanuel, de dochter, is gehandicapt en zij vond het ook niet vreemd. En zegt tegen haar moeder het lijkt wel een familiediner. 's Ochtend moeten we maar weer binnen komen ontbijten zegt ze dat is niet zo koud. We krijgen gebakken eieren op ons brood en dan kunnen we er weer een dag tegen. De volgende 35 kilometer op naar Tonnere.
Daar zijn we dan nu op zondagochtend nog.

Iedereen de hartelijk groeten, bedankt voor al jullie reacties! Groeten Harry en Jose

• 22 April 2012 - 20:58

Corry Arendse:

Wat een prachtig verhaal weer!
    Jullie schieten trouwens behoorlijk op hoor! Geweldige prestatie.
    Ik vind het ook leuk om jullie op de kaart te volgen. Met mijn gedetailleerde atlas van Frankrijk lukt dat uitstekend. Je komt trouwens in een mooi wijngebied. Glaasje Chablis...heerlijk!
    Bonne route!
    Corry

• 22 April 2012 - 21:28

Lucie Hulshof:

hoi Harry en Jose,
    vandaag voor de eerste keer jullie reisverslagen doorgelezen. Fantastisch.
    Fijn te lezen dat het goed gaat met jullie.
    Vanaf nu ga ik jullie regelmatiger volgen.
    Groetjes van ons allemaal uit Groenlo.

• 23 April 2012 - 07:01

Alfons Kroese:

Op een maandagochtend zittend achter mijn bureau lees ik jullie soms barre tocht , maar het is een pelgrimstocht, het doet mij uit het raam kijken naar een sombere koude wereld. Van de al pratende en ernstig kijkende politici en aanverwanten over wat ons land nu overkomen is, de stekker is er uit, hebben jullie geen last.
    Jullie hebben meer van doen met slaapplaats en eten en de weg te vinden, ik denk ook dat dat gezonder is. Geniet ervan, Alfons

• 23 April 2012 - 08:12

Marijke:

nou, jullie zijn echte pelgrims.
    lekker afzien zo he"'.Dat zo iets nog bestaat geen water enz.enz.
    Groeten Marijke

• 23 April 2012 - 14:17

Tonny En Piet:

Hallo Harry en Jose,
    Jullie maken niet alleen een geweldige voetreis maar krijgen ook het echte pelgrims gevoel gratis mee. Zo zie je maar, er zijn gelukkig nog veel fijne mensen op deze aardkloot. Wij hebben respect voor de afstanden die jullie afleggen. Blijven de voeten een beetje heel? Inmiddels hebben wij ons ijzeren paard van stal gehaald en zijn al een paar keer weggeweest. Donderdag a.s. gaan we naar de Mierenhoop voor het petanque toernooi. Nog vele pijnloze kilometers toegewenst van Tonny en Piet.

• 24 April 2012 - 13:31

Ria:

He Jose en Hary,
    Nou dit zijn de echte verhalen, kun je heel lang van genieten.
    Ook hier regenachtig, maar ws wordt het tegen het weekeindebeter. We zullen donderdagmorgen tijdens de geluidswaltraining weer even alles doornemen, dan is iedereen weer op de hoogte.
    Een hele fijne (en mooi weer) wandel tocht.
    Groet Martien en Ria

• 24 April 2012 - 19:46

Lina:

Hoi Harry en Joze. Net de verhalen zitten lezen van wat jullie zoal meemaken onderweg.
    Wat een gastvrijheid zeg. Leuk om te lezen. Nog heel veel wandel plezier.
    Groetjes Jan en Lina

• 25 April 2012 - 15:40

Thom Dessing:

Hallo Harry en Jose,

prachtig om al die reisverslagen te lezen. Moet toch wel een heel bijzondere ervaring voor jullie zijn.

Veel succes met het vervolg.

Groeten van carla en mij

• 25 April 2012 - 16:31

Kees En Renske:

Het is wel apart wat pelgrims meemaken ,zo te horen van jullie. Wel jammer dat het niet zo goed weer is maar wij gaan in het weekend weer eens proberen hoe buiten een biertje smaakt. Probeer ook een terrasje te vinden of aan een mooi watertje we zullen aan jullie denken.
    Gr. K&R

• 25 April 2012 - 18:27

Aad En Mirjam:

Het is wel erg spannend bij jullie en elke dag weer.Hier niets te beleven! Maar we vinden het geweldig wat jullie doen Met wandelgroeten.